Jaká je kvalita pohonných hmot, u kterých čerpacích stanic tankovat?
Kvalitní pohonné hmoty zaručeně zajistíte nákupem na čerpacích stanicích s označením Pečeť kvality. Touto známkou jsou označeny čerpací stanice, na kterých je pravidelně SGS kontrolována kvalita prodávaných pohonných hmot.
Mám podezření, že jsem natankoval nekvalitní pohonné hmoty, co mám udělat?
Pokud máte pochybnosti o kvalitě natankovaných pohonných hmot, urychleně s dokladem o nákupu pohonných hmot uplatněte reklamaci na čerpací stanici, kde jste takové pohonné hmoty natankovali. Doporučujeme se řídit platným reklamačním řádem (u čerpacích stanic s Pečetí kvality byl řád prověřen v rámci auditu a je spolehlivou zárukou nestranného přístupu při řešení reklamace), dohodnout se na způsobu a podmínkách odběru vzorku pohonných hmot z nádrže vozidla (pokud tak neučiníte, jen těžko budete později prokazovat eventuálně vzniklou škodu). Pokud máte zájem o rozbor pohonných hmot, obraťte se přímo na naše laboratoře, kde si můžete přímo domluvit rozsah rozboru a jeho cenu i způsob předání vzorku.
Prosím Vás o pokud možno přesné definování rozdílu mezi LTO a motorovou naftou. Může při jízdě na LTO v běžném naftovém motoru dojít k poškození?
V případě pohonných hmot i maziv je nutno se řídit doporučením výrobce vozidla. LTO jsou určeny pro topení a nikoli pro pohon vozidel. Je to jiný produkt (s výševroucími podíly, které se obtížněji spalují) než motorová nafta a jsou na ně kladeny daleko mírnější kvalitativní požadavky než na MN. Proto LTO nejsou vhodné pro pohon vozidel. LTO mohou mít kromě vyššího obsahu síry i vyšší obsah vody, mechanických nečistot atd., možné poškození motoru si lze domyslet. Proto jeho používání pro pohon vozidel zcela jednoznačně nedoporučujeme.
Jak dlouho lze skladovat pohonné hmoty – naftu? Našel jsem kanystr s naftou po 6 letech skladování.
Motorová nafta je vcelku stabilní směs uhlovodíků. Ke změnám motorové nafty při skladování dochází na světle nebo v přítomnosti vlhkosti nebo za vhodných podmínek pro působení mikroorganizmů. Pokud byl kanystr skladován v suchém prostředí a při relativně stálé teplotě v těsném kanystru, nemělo by ke zhoršení kvality dojít. Přesto doporučujeme naftu "prohlédnout", zda u dna není nějaký kal nebo volná voda (to je největší nebezpečí pro vstřikovací čerpadlo) či mechanické nečistoty. V případě použití v zimním období se přesvědčte opět "prohlídkou", že Vaše nafta má zimní vlastnosti (letní nafta bude při teplotách pod 0°C zakalená).
V souvislosti s tímto dotazem dodáváme, že motorová nafta s přídavkem biosložky není určena pro dlouhodobé skladování a její prodejci doporučují spotřebu do tří měsíců.
Jak dlouho vydrží benzin natural v nádrži automobilu beze změny svých chemických vlastností?
Automobilový benzin je směsí uhlovodíků s bodem varu běžně 30 až 210°C a tato chemická směs není určena k dlouhodobému skladování v nádrži automobilu. Půl roku skladování v automobilu je limitující, neboť dochází k odpaření těkavých složek a následně může být problém s nastartováním motoru. Navíc s ohledem na těkavost je distribuována u čerpacích stanic sezónní kvalita benzinů. Dlouhodobým skladováním benzinu se mohou tvořit usazeniny a jiné nestabilní látky, které následně zanášejí spalovací prostor.
Četl jsem na Vašich stránkách, že doporučujete skladovat motorovou naftu s přídavkem biosložky max. 3 měsíce. Máte tím na mysli klasickou motorovou naftu? Nebo jen bio naftu, popř.eko naftu? Slyšel jsem také poznatky od lidí, kteří už naftu s přísadou bio složky skladovali, že i po roce byla v pořádku. Prý je ale vhodné přidávat do nadrže aditiva. Mám totiž doma v garáži 2 plechové sudy klasické nafty, ne bionafty, tento týden natankované a tak se bojím, abych např.na jaře, až budu přečerpávat nezničil svůj automobil (Škoda Octavia TDi PD).
Doporučená doba skladování 3 měsíce vychází z doporučení výrobců motorové nafty a týká se nafty s obsahem FAME do 7%obj. podle evropské normy ČSN EN 590. Skladovatelnost motorových paliv je popsána v ČSN 656500, kde jsou v článku 5 popsány podmínky pro skladování a doporučená skladovací doba: Je tam uvedeno, že : „Záruční dobu 24 měsíců ode dne prodeje ve smyslu §620, odst. 1 zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, v platném znění, lze v případě motorových paliv uvedených v tabulce 1 (Bezolovnatý automobilový benzin, Motorová nafta, Methylestery mastných kyselin (FAME), Směsná motorová nafta ,Ethanol E85 v kvalitě podle příslušných jakostních norem ), uplatnit pouze v tom případě, že zboží je skladováno v uzavřené nádobě za nepřístupu světla a vzduchu při teplotě 10 °C až 20 °C. Nebudou-li výše uvedené podmínky dodrženy, je doporučená doba použitelnosti motorového paliva uvedena v tabulce(pro motorovou naftu jsou uvedeny 3 měsíce)“. Pro motorovou naftu je uvedena poznámka1) 1) Při používání a skladování motorové nafty je třeba mít na paměti také to, že se v průběhu roku mění její nízkoteplotní vlastnosti v souladu s platnou normou – na trh jsou dodávány třídy B, D a F pro mírné klima v souladu s termíny podle bodu NA.3 Národní přílohy ČSN EN 590. Při používání letní motorové nafty (třída B) v přechodovém nebo zimním období se mohou objevit problémy s oddělováním parafinických úsad, případně ztráta funkčnosti vlivem jejího zatuhnutí.
Jak se vyhnout špatným pohonným hmotám?
Kvalita pohonných hmot prodávaných v České republice je podle dostupných statistik na úrovni obvyklé v zemích Evropské unie. Přestože je kontrola kvality pohonných hmot prováděna státními orgány, není vzhledem k vysokému počtu čerpacích stanic v České republice možno odhalit všechny prodejce nekvalitních pohonných hmot. Pro běžného motoristu je situace na trhu často nepřehledná, protože konkrétní informace o kvalitě pohonných hmot jsou nedostupné. Východiskem pro jasnou identifikaci čerpacích stanic, které mají samy zájem pravidelně prokazovat, že jejich paliva mají vyhovující kvalitu, je právě program Pečeť kvality.
Přesto je vhodné se řídit několika radami:
- Vyvarovat se čerpání paliv u neznámých a nedůvěryhodných čerpacích stanic. Dávat přednost čerpacím stanicím s označením Pečeti kvality. Čerpat paliva pouze ze správně označených výdejních pistolí. U každé výdejní pistole by měl být štítek, že palivo odpovídá normě ČSN EN 228 pro benziny, ČSN EN 590 pro naftu a ČSN 65 6508 pro směsnou naftu s obsahem metylesterů nad 30%.
- V případě pochybností žádat atest prokazující vyhovující kvalitu pohonných hmot. Po každé dodávce paliva zůstává u čerpací stanice atest k právě prodávanému výrobku – s naměřenými konkrétními hodnotami, které deklarují, že každá tato hodnota byla před expedicí laboratorně kontrolována. V každém případě vyžadovat účtenku s údaji o nákupu paliva.
- V případě reklamace paliva se řídit ustanoveními Obchodního zákoníku – každá ČS by měla mít reklamační řád a na požádání vyplnit reklamační protokol. Dodržení postupu podle reklamačního řádu je nezbytnou podmínkou pro to, aby mohla být reklamace vyřízena.